Navigering
Förare & Bil
 
Namn: Johan Svensson
   
Född: 1965
   
Bor: Hjo Vätterns pärla.
   
Familj: Singel, bor tillsammans med min son Ted.
   
Arbete: Säljare på Permobil Autotech AB.
   
Klubb: Hjo MK.
   
Tävlingsbil: BMW M3 byggd av Köhler och JTS-Racing. Utrustad med Per Stjärnehags styrsystem, sekventiell växellåda med pneumatisk styrning och automatisk koppling.
   
Tävlingsklass: Kamasa-Tools Cup i SSK-Serien.
   
Team: Johan Svensson, Ted Svensson, Krister Pettersson, Karl-Magnus Ekgärde och Per Stjärnehag
   
Mål: Att som gravt handikappad tävla på så lika villkor som möjligt mot icke handikappade.
Sen finns det bara en placering som gäller!
   
   

 
 

Om Bilen
 
   
Fakta: BMW M3 E30
   
Motor: Rak 4 cyl
   
Cylinder volym: 1998 cc
   
Effekt: Över 220+
   
Växellåda: 6 växlad sekventiell
   
Drivning: 2WD Bakhjulsdrift
   
Stötdämpare: Bilstein
   
Bromsar: Fram - AP ventilerade 315 mm skivor
Bak - Original M3 skivor
   
Hjul: 7"x15" Aluminiumfälgar
   
Däck: Yokohama 048A 195/55-15
   
Vikt: 1 020 kg med förare
   
   

 
  Bilens anpassning
För att kunna styra, gasa och bromsa så har ett system kallat EDS installerats (se bifogad bild tex).

Styrning och broms är hydrauliskt påverkade och gasreglaget elektroniskt. För att styra så gör man samma rörelse som på en motorcykel, fast här har man fullt styrutslag på ca:200 mm åt vardera håll.

Gas och broms sitter längst ut i ändarna på styret i varsin specialgjuten klyka för händerna, gas på höger & broms på vänster. För att påverka gas och broms, så vrider Johan på händer och underarmarna. (utåtrotation)

Bilen har en sexväxlad sekventiell manuell växellåda som Johan via slang till munnen sköter med sug och blås för att kunna växla upp & ner. Linjärt med växelreglaget ligger två luftcylindrar som drar och trycker för att växla när Johan ger kommando via sug & blås. Så i kofferten ligger en tub med luft till det pneumatiska växlingssystemet.

Eftersom det är en manuell växellåda så måste det givetvis finnas en koppling, den styrs av en dator som känner av varvtal och broms. Datorn skickar sedan informationen vidare till el-motor som via vajer sköter kopplinspedalen. Kopplingen är endast aktiv vid start och stopp, under race så växlar Johan utan frikoppla.

Johans höga skadenivå innebär att hans bålstabilitet är så gott som obefintlig, därför har vi installerat en Nascar stol med höga sidor som går fram inunder armhålorna och fram på bröstkorgen, så att han sitter stadigt.

Det elektriska styrs via en panel placerad vid styrningen plus att en del av funktionerna sitter i nackstödet och på armbågar.

En större brandsläckare än vad som vanligtvis krävs har installerats, som kan utlösas både ut och inifrån manuellt plus elektroniskt inifrån.