-
Navigering
Nyheter
 

. 050829 .

Hej på er!

Nu har jag äntligen kommit igång igen efter den tunga helgen på Gelleråsen i maj, då bilen blev rejält förändrad i formerna! Det var under söndagens tävling på Gelleråsen den 15 maj som jag fick en kanonstart, tog ett par placeringar direkt, men detta var helt i onödan eftersom en utav dom jag passerade körde rätt in i mig i Trösenkurvan så att jag snurrade och blev påkörd utav ytterliggare en bil så bilen var inte så vacker längre! men vänster dörr och taket var ju helt så det kunde varit värre(se bifogad bild).  

Den helgen slutade inte på bästa sätt, så det var bara att packa ihop och ringa för att jaga delar och se om det fanns någon riktbänk ledig så att man kunde få ihop bilen igen. När bilen var uppsatt i riktbänken hos Hallén i Tibro så ringde dom ifrån Sahlgrenska och sa att jag hade fått en operationstid för mina problem med systor i ryggmärgskanalen som stryper nerverna så att jag sakta blir sämre och tappar både styrka & känsel. Så då tänkte jag att det är lika bra att få operationen gjord så kanske man till och med blir bättre och kan köra ännu snabbare! Operationen gjordes den 15 juni men tyvärr helt i onödan, dom opererade i sex timmar utan att lyckas på grund av för mycket ärr vävnad, så dom kunde inte lägga in den shunt som det var tänkt för att dränera systan. Så denna sommar har inte blivit riktigt som det var planerat!

Nu har jag äntligen kommit igång igen, så den 13-14 augusti var det tävlingar på Falkenbergs motorbana i SSK:s regi där vi hade fri träning på fredagen tyvärr i ösregn så det var mest att känna så att bilen och jag fungerade som innan krasch och operation. Lördag morgon var det tidskval där jag inte fick bättre tid än en elfte, men det hade sina skäl, jag kom inte mer än tre varv då det understyrde i chikanen efter start & mål och jag gled ut i sandfållan med höger framhjul och fick upp sand på remmen som driver hydraulpumpen till styrning & broms, sanden gjorde så att remmen hoppade av och jag var tvungen att bryta tidskvalet, tre varv är för lite för att sätta en bra kvaltid. Nu var det tyvärr så att jag inte hade någon extra rem med, så det såg lite mörkt ut för fortsatt tävlande denna helg! Då när jag kom tillbaka till bandepån så rullade jag upp till en funktionär och berättade vad som hänt och bad honom att fråga flaggvakterna om dom kunde kolla efter remmen, trodde ju inte på att dom skulle hitta den, ja inte hel i alla fall! Ibland har man tur! tio minuter senare hade jag min kära rem tillbaka Hel dessutom, så en stor eloge till alla funktionärer som gjorde det möjligt för mig att fortsätta tävlandet på Falkenbergs motorbana.

Mekanikerna fick ihop bilen och allt fungerade igen, nu var det dags för helgens första race där jag startade på en elfte plats. Vi kör ihop med en Norsk klass som heter National Racing klass II som är rätt så lika förutom att dom kör på bättre däck. Starten gick och jag fick en kanon bra start och lyckades ta mig i mål på en femte plats och sjätte snabbaste varvtid vilket avgör vilken position man startar i söndagens race vilket kändes bra eftersom jag inte kört något efter kraschen & operationen.

Söndagens race skulle visa sig bli väldigt tätt, fick även här en otroligt bra start så jag kom upp bakom dom tre första när dom gick in i chikanen. Såg att det skulle bli väldigt trångt så jag slog av lite grann för att spara på bilen men då kom en Norrman och körde rätt i dörren på mig istället så att jag var på väg ut i sandfållan, lyckades styra emot och vara kvar på banan. Hade nu tappat placeringar istället så jag låg väl på en åttonde plats när jag lite förbannad tog upp jakten och tryckte mig förbi två Norrmän på första varvet upp på en sjätteplats igen. Till detta race hade vi ändrat en del inställningar på bilen vilket kändes bra, för det gick betydligt snabbare nu än på lördagens race eller också var det för att jag var lite förbannad! Det var otroligt kul att köra nu speciellt då jag tog in på Anders Svensson & Enar Viktorson som låg framför mig, dom brukar vara snabbare än mig vilket dom inte var nu! När jag kom ikapp skulle jag försöka passera Anders Svensson på väg in i chikanen men han körde defensivt och jag fick en hejdundrade sladd i utgången och tappade en 20-30 meter istället. Lyckades köra ikapp dom igen och när vi skulle börja varva långsammare bilar hade Enar oturen att bli påkörd utav en som vi varvade och han snurrade i chikanen till min fördel och hans olycka. Så jag blev nu fyra i detta race och det är jag väldigt nöjd med och framförallt att jag var hela 1,2 sekunder snabbare än på lördagens race och bättre varvtider än både Anders & Enar! Detta var en klart lyckad återkomst efter ett ofrivilligt uppehåll!

Stort Tack till Sponsorer, Mekaniker och alla funktionärer som gör detta möjligt!
Med en vänlig hälsning! Johan Svensson / www.JTS-RACING.com

. 041003 .

Säsongssammanfattning av JTSRacing 2004

Det är otroligt vad fort sommaren går, jag skall försöka att göra en kort men detaljerad summering av säsongen 2004.

Först och främst vill jag tacka mina sponsorer som tror på mig och givetvis hälsa dom nya sponsorerna välkomna utan er hade det inte varit möjligt!

Den första tävlingen gick den 24-25 april på Kinnekulle Ring och det började väl ganska bra jag blev åtta på lördagen och sexa på söndagen och jag var ju kvar på banan och kom i mål bägge dagarna!

Extra kul var att min son Ted var med och tog Racinglicens så det var en trevlig premiär!

Så var det dags för tävlingshelgen 22-23 maj

Denna tävlingshelg var speciell eftersom min son Ted skulle vara med och göra sin tävlingspremiär i racing, han kör nu i Volvo Original Cup efter att tagit racinglicens den 24-25 april i SSK.

Men helgen skulle visa sig vara en måttligt trevlig upplevelse för JTS Racings framfart.

Ted hade tävling både på lördag & söndag, jag hade bara ett race på söndagen.

Vi var och besiktigade min bil på lördagsmorgon, då fick vi ett påpekande om att mitt säkerhetsbälte var isatt på fel sätt i spännarna bakom förarsätet. Vi ändrade givetvis på detta till det sätt besiktningspersonalen sa var det rätta, vilket senare skulle straffa sig.

Ted skulle nu köra sitt första race vilket han tyvärr inte fullföljde på grund av ett motorhaveri (en vevstake tittade ut igenom blocket) osis men nu får han lära sig att renovera och byta motor. Han tyckte att det var kul att köra så länge det varade, så han kommer tillbaka!

Så var det söndag och dags för mitt race!

På tidsträningarna hade jag sjätte tid på lördagen och sjunde kvaltid på söndagen vilket resulterade i att jag fick starta ifrån fjärde startled på en sjundeplats i söndagens race.

Jag hade bestämt mig innan att satsa rejält och fick en kanonstart och tog två placeringar direkt. Sen blev trångt i första kurvan där Andreas Ekström fick ett rejält släpp och stod på tvären mitt framför näsan på mig, då lyckades jag ta mig upp till en tredjeplats. Detta var kanonkul! Försökte nu jaga dom två i täten men framförallt försöka hålla dom andra bakom mig. Det var då som eländet började, jag kände att säkerhetsbältet var lite löst men tänkte inte så mycket mer på det utan försökte koncentrera mig på körningen, vilket visade sig vara en omöjlighet när bältet bara lossade ännu mer. Det är helt omöjligt för mig utan muskler att köra med ett löst säkerhetsbälte, så det blev en avåkning och från en go tredjeplats till en sista. Det var bara att köra in i depån för att ändra på bältena. Säg den olycka som kommer ensam för när vi hade satt tillbaka bältena som dom SKA sitta!

Så i brådskan för att komma ut på banan så fort som möjligt igen så fastnade mekanikern med foten i brandsläckarvajern och utlöste den, så nu var det bara att parkera blöt och lycklig!

Vad gör man i ett sånt läge, ber dom att köra om hela tävlingen på grund av att dom har gett fel uppgifter om bältet?

Men av varje motgång blir man ännu starkare!?! 

Mer motgångar skulle komma, jag lyckades få ett sitt sår utav stolsvärmen i min vanliga bruksbil så pga av detta missade jag tävlingarna på Mantorp Park den 5-6 juni.

Lyckades att läka tills det dags att göra premiär i BMW CUP den 19/6 så jag har bara kopierat BMW SPORT CLUB vad dom skrev om min debut i BMW CUP.

19/6 Johan Svensson imponerade stort

 Johan kom till Kinnekulle redan på fredagen för att träna med sina nyinköpta slicks. Det skulle bli premiär både i BMW Cup men även att köra med slicks så Johan tyckte det skulle bli kul att träna lite först för att se och känna hur bilen uppträder med mera fäste än han är van vid sedan tidigare i Kamasa Tools Cup.

Oturen med den självutlösande brandsläckaren har ni läst om tidigare och tro det eller ej, under träningen löser den rackaren återigen ut och bokstavligen dränker både Johan och bilen i vatten...från insidan ! Johan vill inte avslöja vad han tänkte i denna stund men jag tror vi kan ana det.

Initialt fanns planer på att ge upp men efter att ha samlat sig lite i depån ringde Johan till leverantören av brandsläckaren för att fråga om råd (och kanske ge lite välbehövligt skäll får man hoppas...). Leverantören ordnade snabbt fram en ny släckare och analyserade felet till att troligen bero på el-fel orsakat av fukt. Man beslutade att koppla ur automat-utlösaren och enbart använda manuell dito.

 Planerna på att få använda de nya slicksen "grusades" redan på lördagsmorgonen då regnet öste ned. Bara att byta tillbaka till de mönstrade däcken igen.

 Redan under tidsträningen imponerade Johan på alla och körde mycket snyggt och kom ned på tider som ingen trott var möjligt med en sån bil och under dessa betingelser. Det visade sig att Johan var och nosade på samma tider som Super Touring bilarna i klass Special och till slut hade tredje bästa träningstid och helt outstanding i klass Modifierad. Johan hade över fyra sekunders marginal till närmaste konkurent, klass-ledaren Jörgen Hansson, vilket säger en del om hur snabb Johan var.

 I deltävling 3, vilket var dagens första race, så missade Johan starten och kom iväg näst sist. Problemet var att det inte gick att ge full gas, då dog motorn, och det visade sig att givaren i gasspjället tagit stryk efter att både motor och bil tidigare blivit dränkt i vatten. Trots att Johan fick ändra körteknik och inte kunde ge full gas så kunde han hanka sig in på en total fjärdeplats och tvåa i klass Modifierad. Mycket berömvärt med tanke på omständigheterna.

 Till deltävling 4 så hade problemet med givaren till gasspjället fixats och Johan hade en otroligt jämn och fin kamp om totala tredje platsen med Peter Grägg. Johan gick segrande ur den striden och tog alltså hem en tredjeplats totalt och ytterligare en fin andraplats i klass Modifierad.

Kinnekulle Race Weekend

Den 22-24 juli var vi på Kinnekulle Ring för att avverka Race weekend i Kamasa Tools Cup

Denna race helg börjar på torsdagen med fri träning, tidskval på fredagen och race på lördag och söndag.

Första tidskvalet på fredagen var jag på en sjätte plats 1,1 sekund efter Enar Viktorsson som var snabbast med tiden 1,00,647 så det var tätt ibland dom sex första.

På fredagskvällen var det dags för den årliga tipspromenaden som går igenom depån och ut ett varv på banan med vätskekontroll halvvägs detta är ett trevligt initiativ som lockar dom flesta vilket är kul!

Lördag morgon och det verkade som om det skulle bli uppehåll under tävlingen men precis innan starten går så börjar det att regna, så ifrån min sjätteplats lyckas jag att köra upp mig till en tredjeplats. Det går kanonbra och jag har kontakt med dom framför men tyvärr så slutar det att regna och då torkar det upp ganska snabbt, då kommer Ingvar Nilsson ikapp mig och vi har en fight om tredjeplatsen några varv men när det bara är 1,5 varv kvar kan jag inte hålla honom bakom mig längre, det är bara att inse han är snabbare nu när det är torrt.

På lördagskvällen var det grillning, livemusik och dans, då var det många som kom och diskuterade om hur bil och anpassningen fungerar men framförallt var det många som berömde mig för körningen och sånt är otroligt roligt & uppmuntrande!

I det andra tidskvalet blev jag femma ett snäpp bättre än i första kvalet, så i söndagen race startade jag ifrån femte plats och körde upp mig en placering.

Jag har tyvärr fortfarande svårt att hänga med dom snabbaste när det är torrt på grund av vikten på anpassningarna och effektförlusten för drivningen av hydrauliska styrningen.

Så det blev ytterliggare en fjärde plats i protokollet, vilket jag är väldigt nöjd med.

Totalt i Kamasa Tools Cup ligger jag nu på en sjätteplats vilket är ok men givetvis skall vi försöka bättra på detta resultat.

Ingvar Nilsson i ett omkörningsförsök av Johan Svensson

Så lördagens race slutar med en fjärdeplats, vilket är bra men att bli snuvad på tredjeplatsen så nära målgång var retligt!

Hejsan!

Sammanfattning av tävlingshelgen på Kinnekulle Ring den 21-22 augusti 2004

Ännu ett av målen har nåtts, att få komma på pallen i Kamasa Tools Cup!

Detta trodde jag väl själv inte skulle vara möjligt ännu med bilens övervikt & obalans, så det känns som en stor seger!

Vi körde träningen under fredagen på ett blåsigt Kinnekulle, efter att vi införskaffat en våg för att kunna se hur bilen väger procentuellt på varje hjul så är det lättare att se åt vilket håll man skall justera.

Bilen väger mycket mer på vänster fram än på höger framhjul mer än vad jag trodde, så för att få rätt balans på bilen krävs en hel del ombyggnation och lättning av anpassning mm.

Johan Svensson / www.JTS-Racing.com

Kvalet på lördagsmorgonen körde vi ihop Classic så vi var 19 bilar och utav dom blev jag tia totalt och femma i Kamasa Tools 1,6 sek efter Enar Viktorsson som var snabbast.

I lördagen race startade jag ifrån femte startruta och när starten gick så missade jag den helt bilen framför skymde så jag såg inte när dom släckte lamporna, vilket gjorde att jag tappade två placeringar direkt.

Lyckades dock att köra upp mig två placeringar ganska snart sen hade jag en lång fight med Ingvar Nilsson där jag var snabbare på det kurvigare partiet men han var snabbare på rakan så det var bara att stressa honom så mycket som möjligt och till slut tog han i så hårt att han trampade av gasvajern i utgången på rakan.

Nu var jag uppe på fjärdeplatsen och jagade en tredjeplats, då Gunnar Olárs körde sönder sin motor och då var jag på tredjeplatsen, vilken jag fick kämpa rejält för.

Bakom mig kom nämligen Urban Söderkvist och han var också rejält sugen på en pallplats men jag lyckades att hålla honom bakom mig tills målflaggan föll.

Foto: Bengt-Åce Liljevind  www.racefoto.se

På söndagens kval lyckades jag att sätta ett nytt personbästa på Kullen med tiden 1,00,868 den tiden räckte till en fjärdeplats i Kamasa Tools 1 sek efter Enar Viktorsson och en sjätteplats totalt eftersom vi körde söndagens race ihop med Classic så nu var vi betydligt mer bilar.

Så ifrån tredje startled körde jag upp mig till tredjeplatsen där jag även nu jagade Ingvar Nilsson, men stället blev jag passerad av Johan Eriksson och något hade hänt med bilen för det gick inte att styra som jag ville och det visade sig vara en bult som hade gått av i styrningen, så tyvärr var jag tvungen att bryta söndagens race.

Jag är otroligt nöjd med lördagens tredjeplats och att jag har bättre racetempo totalt hela tävlingen!

Jag låg fortfarande på sjätteplats totalt i Kamasa Tools Cup på samma poäng som femteplacerade Andreas Ekström, så en fjärde eller femteplats totalt kunde nu vara möjlig efter finalen på Gelleråsen den 25 september.

I helgen gick SSK-finalen på Gelleråsen utanför Karlskoga

På fredagen var det fri träning, tyvärr var inte förhållandena dom bästa med strilande regn och mycket vatten på banan vilket innebär att man inte kan testa för fullt.

På lördagsmorgonen var det tidskval med strålande solsken och jag som inte har kört på Gelleråsen tidigare i torrt kvalade in på en åttonde plats i Kamasa Tools Cup detta var jag absolut inte nöjd med.

Detta historiska final race skulle köras ihop med två andra klasser som heter Classic och SSK Klass 3 där våran Prins Carl Philip körde sitt premiärlopp så totalt var det 24 bilar till start och det var rejält trångt i starten och under dom första varven.

Sedan under tävlingen gick det betydligt snabbare än på tidskvalet så jag körde upp mig till en sjätteplats totalt i Kamasa vilket räckte till en fjärdeplats totalt i Kamasa Tools Cup-2004.

Detta resultat är bättre än vad vi hade vågat hoppas på eftersom bilen väger ca 60 kg mer än dom andra bilarna i Kamasa på grund av handikappanpassningen

Så det ser bra ut inför 2005 då är förhoppningsvis bilen optimerad.

Foto: Bengt-Åce Liljevind www.racefoto.se

 På bilden får Johan en välförtjänt kram av kranskullan (för dagen klädd i regnkläder) och sina två pokaler för dagens mycket fina körningar.

Med Vänliga Hälsningar!
Johan Svensson / JTS Racing

. 040822 .

Sammanfattning av tävlingshelgen på Kinnekulle Ring den 21-22 augusti 2004

Ännu ett av målen har nåtts, att få komma på pallen i Kamasa Tools Cup! Detta trodde jag väl själv inte skulle vara möjligt ännu med bilens övervikt & obalans, så det känns som en stor seger! Vi körde träningen under fredagen på ett blåsigt Kinnekulle, efter att vi införskaffat en våg för att kunna se hur bilen väger procentuellt på varje hjul så är det lättare att se åt vilket håll man skall justera. Bilen väger drygt 85 kilo mer på vänster fram än på höger framhjul vilket är mer än vad jag trodde, så för att få rätt balans på bilen krävs en hel del ombyggnation och lättning av anpassning mm. Det stora problemet har ju varit att bilen understyr (kanar rakt fram i kurvor) så vi gjorde lite ändringar genom att försämra fästet bak så att man kör mer på sladd vilket verkar fungera bättre.

Kvalet på lördagsmorgonen körde vi ihop Classic så vi var 19 bilar och utav dom blev jag tia totalt och femma i Kamasa Tools 1,6 sek efter Enar Viktorsson som var snabbast. I lördagen race startade jag ifrån femte startruta och när starten gick så missade jag den helt bilen framför skymde så jag såg inte när dom släckte lamporna, vilket gjorde att jag tappade två placeringar direkt. Lyckades dock att köra upp mig två placeringar ganska snart sen hade jag en lång fight med Ingvar Nilsson där jag var snabbare på det kurvigare partiet men han var snabbare på rakan så det var bara att stressa honom så mycket som möjligt och till slut tog han i så hårt att han trampade av gasvajern i utgången på rakan. Nu var jag uppe på fjärdeplatsen och jagade en tredjeplats, då Gunnar Olárs körde sönder sin motor och då var jag på tredjeplatsen, vilken jag fick kämpa rejält för. Bakom mig kom nämligen Urban Söderkvist och han var också rejält sugen på en pallplats men jag lyckades att hålla honom bakom mig tills målflaggan föll.

På söndagens kval lyckades jag att sätta ett nytt personbästa på Kullen med tiden 1,00,868 den tiden räckte till en fjärdeplats i Kamasa Tools 1 sek efter Enar Viktorsson och en sjätteplats totalt eftersom vi körde söndagens race ihop med Classic så nu var vi betydligt mer bilar. Så ifrån tredje startled körde jag upp mig till tredjeplatsen där jag även nu jagade Ingvar Nilsson, men stället blev jag passerad av Johan Eriksson och något hade hänt med bilen för det gick inte att styra som jag ville och det visade sig vara en bult som hade gått av. Så tyvärr var jag tvungen att bryta söndagens race.

Jag är otroligt nöjd med lördagens tredjeplats och att jag har bättre racetempo totalt hela tävlingen! Jag ligger fortfarande på sjätteplats totalt i Kamasa Tools Cup på samma poäng som femteplacerade Andreas Ekström, så en fjärde eller femteplats totalt kan vara möjlig efter finalen på Gelleråsen den 25 september.

För resultat gå in på http://www.sportinformation.com/Motor/Resultat/ssk.htm och för att se tabellen i BMW CUP http://www.sportinformation.com/Motor/Resultat/bmwcup.htm

Plattan i mattan !!!



. 040724 .

Sammanfattning av Kinnekulle Race Weekend

Den 22-24 juli var vi på Kinnekulle Ring för att avverka Race weekend i Kamasa Tools Cup Denna race helg börjar på torsdagen med fri träning, tidskval på fredagen och race på lördag och söndag. Första tidskvalet på fredagen var jag på en sjätte plats 1,1 sekund efter Enar Viktorsson som var snabbast med tiden 1,00,647 så det var tätt ibland dom sex första.

På fredagskvällen var det dags för den årliga tipspromenaden som går igenom depån och ut ett varv på banan med vätskekontroll halvvägs detta är ett trevligt initiativ som lockar dom flesta vilket är kul!

Lördag morgon och det verkade som om det skulle bli uppehåll under tävlingen men precis innan starten går så börjar det att regna, så ifrån min sjätteplats lyckas jag att köra upp mig till en tredjeplats. Det går kanonbra och jag har kontakt med dom framför men tyvärr så slutar det att regna och då torkar det upp ganska snabbt, då kommer Ingvar Nilsson ikapp mig och vi har en fight om tredjeplatsen några varv men när det bara är 1,5 varv kvar kan jag inte hålla honom bakom mig längre, det är bara att inse han är snabbare nu när det är torrt. Så lördagens race slutar med en fjärdeplats, vilket är bra men att bli snuvad på tredjeplatsen så nära målgång var retligt! På lördagskvällen var det grillning, livemusik och dans, då var det många som kom och diskuterade om hur bil och anpassningen fungerar men framförallt var det många som berömde mig för körningen och sånt är otroligt roligt & uppmuntrande!

I det andra tidskvalet blev jag femma ett snäpp bättre än i första kvalet, så i söndagen race startade jag ifrån femte plats och körde upp mig en placering. Jag har tyvärr fortfarande svårt att hänga med dom snabbaste när det är torrt på grund av vikten på anpassningarna och effektförlusten för drivningen av hydrauliska styrningen. Så det blev ytterliggare en fjärde plats i protokollet, vilket jag är väldigt nöjd med.

Totalt i Kamasa Tools Cup ligger jag nu på en sjätteplats vilket är ok men givetvis skall vi försöka bättra på detta resultat. Nästa tävling är på Kinnekulle den 21-22 augusti Så tala om för dom ni känner att det är race!

Med en vänlig hälsning!
Johan Svensson / www.JTS-Racing.com



. 040620 .

Sammanfattning ifrån SLC Racing Series 18-20 Juni på Kinnekulle Ring.

Nu var det äntligen dags att komma ut på tävlingsbanan igen efter en misslyckad tävling på Kinnekulle Ring och två missade tävlingar på Mantorp på grund av skada. Vi for till Kinnekulle Ring på fredagsmorgonen med stora förhoppningar om få en heldags träning för att vara väl förberedda tills lördagens tävlingar i BMW CUP som denna helg kördes ihop med SLC Racing Series.

Men min otur verkade vara kvar för jag hade bara varit ute på fyra försiktiga varv för att känna på greppet i Slicksen (däcken). När jag stannade till i depån för att spänna fast säkerhetsbältena lite mera och kolla lufttrycket i däcken för att därpå åka ut och satsa lite hårdare, jag hinner väl lägga i treans växel och då löser brandsläckaren ut igen! Vad jag tänkte och sa vid detta tillfälle lämpar sig icke att ta med i denna text! Så det var bara att bege sig ner i depån med bilen för att packa och åka hem. Men när jag hade samlat mig efter en stund så tog jag och ringde till Fogmaker International AB som tillverkar brandsläckaren som jag kör med, dom var snälla och fixade upp en brandsläckare med buss till Jönköping. Så jag slängde mig i bilen och for till Jönköping istället för att träna.Väl tillbaka så var det dags att skruva ditt den nya släckaren och försöka lista ut varför den hade löst ut? Troligtvis var det ett el fel orsakat av fukt.

Nu var bilen klar inför lördagens kval & race och på morgonen hade himlen öppnat sig, så det blev tidsträning på regndäck istället för slicks som jag hade sett fram emot att få köra på, men att köra i regnet verkade passa mig, jag blev total trea i kvalet och kval etta i min klass. Detta var kanonkul efter allt strul, så till första tävlingen startade jag i andra startled på en tredje plats. Då började det roliga igen, för när starten gick och det var dags att ge full gas så gick min bil knappt framåt men släppte jag gasen lite så vaknade bilen till igen men då var jag redan näst sist. (Kul!) Ifrån näst sista plats så var det bara att börja jobba sig uppåt i fältet. Så fort jag gav full gas så dog bilen så det var att lära sig vart ungefär på gaspådraget som bilen fungerade. Det är inte allt för kul att köra att banracing bil och inte kunna gasa för fullt och att se alla motståndare passera mig som om det vore ett möte, jag lyckades trots detta klättra upp till en fjärde plats totalt och en andra plats i min klass (modifierad). Anledningen till att bilen gick dåligt var att när brandsläckaren utlöstes så blev den elektroniska givaren till gasspjällen dränkt i vatten så den kände inte av när jag hade fullgas varpå motorn inte fick tillräckligt med bränsle.

BMW CUP som jag har kört i nu i helgen består av tre klasser som är följande Standard, Modifierad och Special där Special klassen är snabbast. För mer info om BMW CUP så kan ni gå in på www.bmwcs.com och länka er vidare till BMW Sport Club under sektioner. Eftersom jag kom fyra totalt i första tävlingen så fick jag starta ifrån en fjärde startruta i dagens andra race. Från denna placering hade jag en rejäl fight med Peter Grägg ifrån Specialklassen som kör en betydligt vassare Supertouring bil men jag lyckades gå vinnande ur denna kamp så jag blev trea totalt och två i min klass.

Det känns otroligt skönt efter alla motgångar att äntligen få stå på pallen, så nu är det målet i hamn! Nästa race vi ser fram emot är på Gelleråsen i Karlskoga den 11 juli då är det BMW CUP som gäller. Eventuellt även ett gästspel i STCC den 3-4 juli på Falkenbergs banan för marknadsföra mig & mina sponsorer som gör det hela möjligt. För kompletta resultat gå in på www.SLC.se

En riktigt go & glad midsommar!

Önskar Johan Svensson & Teamet



. 040305 .

Vi har glädjen att meddela att Castrol är med och stöttar oss i jakten på framgångar under säsongen 2004! Tillsammans med gamla och nya sponsorer ser vi fram emot en lång och framgångsik racingsäsong.



. 040302 .

Nytt för i år är att jag skall förutom Kamasa Tools Cup försöka deltaga även i BMW CUP vid så många tillfällen som möjligt. Gå in på www.bmwcs.com klicka på sektioner sedan på BMW Sport Club och BMW Cup för mer info.



. 031209 .

En kort summering av säsongen.

Med hjälp av sponsorer och goda vänner så lyckades vi få bilen klar tills helgen den 3-4 Maj. Då startade Kamsa Tools Cup på Kinnekulle ring i vilken jag planerat att deltaga i under säsongen 2003. Det var lite nervöst eftersom jag inte hade en aning om hur jag med min höga skadenivå skulle kunna hävda mig mot mina konkurrenter i race tempo med en bil som har en så avancerad handikappanpassning och som dessutom aldrig tidigare testats under tävlingsförhållanden.

Nu gick det betydligt bättre än vi vågat hoppas på, i kvalen blev jag femma och trea i ösregn vilket inte förenklade racingpremiären. Det var en otrolig seger att allt fungerade så bra direkt i premiären!

Nu såg det väldigt ljust ut, men det är inte så lätt att få till alla inställningar så till slut blev det en trettondeplats totalt i Kamasa Tools Cup-2003, men jag är otroligt nöjd med att det har fungerat så bra som det har gjort, trots trasiga växellådor och brutna armar.

Det som gäller nu under tävlingsuppehåll är att träna den egna fysiken så att man är fit for fight när våren är här, så det ser ljust ut inför nästa racingsäsong!

Det tar mycket tid att sortera ut en banracing bil, så säsongen 2003 får vi se som ett nyttigt läroår, inför säsongen 2004 så har vi en hel del förbättringar att göra på bilen, så då får dom se upp för då ska vi köra skjortan av dom!

God Jul & Gott Nytt År!

Johan Svensson/JTS Racing

. 030918 .

Brott lönar sig aldrig!

Hejsan!

Jag har varit på Ortopeden och tagit bort mitt gips, det är ju skönt! Men ack så klen man blir! Har testat att köra BMW:n men det fungerar tyvärr inte. Orkar inte att bromsa fullt trots att vi har bytt till lättare fjädrar plus att det känns som att man inte skall påfresta frakturen så här tidigt efter gipsborttagande, med risk för ännu mer komplikationer i framtiden. Vi försökte i alla fall. Så finalen på Gelleråsen får jag tyvärr stå över. Hoppas däremot att jag skall kunna köra något race och lite tester innan säsongen är över.

Trevlig Helg!

Johan Svensson/JTS Racing

. 030903 .

Hejsan!

Hoppas ni alla mår bra!

Inga framgångar utan motgångar! Den rasade växellådan är ihop igen några kronor senare, därefter har jag lyckats med krocka min Cheva van. Så nu skulle man varit på banan och tränat men istället så har jag fått en gipsad vänsterarm! (kul) Min vänstra handled var bruten på två ställen plus att jag blev rejält mörbultad. Orsaken till detta var en bränslepump som slutade att fungera varvid motorn stannade. Styr och bromsservo fungerar inte så bra om inte motorn går och då orkar jag inte att styra eller bromsa. Tur i oturen var väl att vid detta tillfälle körde jag i knappt femtio kilometer i timmen så det gick rakt fram i en kurva, tyvärr så stod det en stor tall i vägen. Det hela kunde slutat betydligt värre än med en bruten arm och skrotad bil. Nästa tävling är den 20 september på Gälleråsen i Karlskoga, så den 17 sep har jag fått tid för röntgen och borttagning av gips. Det är bara att hålla tummarna att det läker som det ska, så att man kan deltaga i finalen.

Mvh! Johan Svensson/JTS Racing



. 030811 .

Hej på er !!!

Denna gång kommer summeringen av tävlingen på Mantorp Park inte bil så stor.

Som ni känner till så fick jag avbryta tävlandet på Mantorp på grund av ett rejält haveri på växellådan. Jag körde tre träningar på fredagen utan större problem, på lördagen så körde vi två tidskval där blev jag tia i bägge kvalen. Första kvalet var jag 02,195 sekunder efter bästa tid och sedan till det andra kvalet kommer nog helgens mest positiva sak, det var att vi justerade den hydrauliska styrningen ett kvarts varv på strypningarna. Detta gjorde att jag fick bättre känsla i styrningen och förbättrade min tid drygt fyra tiondelar. Så på andra kvalet var jag 01,734 sekunder efter bästa tid, så det kändes bra innför Lördagens race. Säg den glädje som varar för evigt!!! Jag kom väl 25 meter på uppvärmningsvarvet tills det var dags att lägga i tvåans växel, då det blev en rejäl smäll sen drev det väldigt dåligt. Då kom banpersonalen och puttade mig av banan, bakåt in i första vänsterkurvan. Där såg jag ju tävlingen väldigt bra ! Men det blev en väldigt dyr åskådarplats, tyvärr!! Så det var bara att packa ihop, för vi hade inte med några delar till lådan så att vi kunde laga den på plats. Vi har idag rivit isär lådan där fyra drev plus lager är skrot (se bifogad bild).

Men vi hoppas på ett trevligare fotografi efter nästa race på Karlskoga den 20 september!

Ha de riktigt bra!!!

Johan Svensson



.
030804 .


Hejsan på er!

Nu skall jag försöka Sammanfatta Race Weekend på Kinnekulle Ring.

Jag kan nämna att det var väldigt nära att det inte hade blivit någon Race Weekend överhuvudtaget. I Måndags när vi höll på med bilen så tyckte jag att motorn lät lite illa, så vi lyfte på ventilkåpan och såg att kamkedjespänaren hade gått av. Det var bara att riva ner frontkåpan på motorn och börja jaga delar. Semestertider i Sverige är underbart när man ska få tag på nya motordelar, så efter en timme i telefon fick jag ett halft löfte om att delarna skulle komma till Jönköping på Tisdag morgon och i så fall skulle dom ringa mig. För det gick inte att skicka delarna direkt till mig, dom var tvugna att gå igenom en återförsäljare, det är service det! Vaknar tidigt i spänd väntan på att telefon skulle ringa, som tur var så precis när jag är klar på morgonen så ringer det, delarna har kommit Gött! Då var det bara att kasta sig i bilen, ner till Jönköping och hem igen. Några timmar senare så gick motorn fint igen, tack vare Krister mekanikern! 
Nästa problem var elektroniken som inte alls fungerade som tänkt för tillfället. Så jag hade ringt och jagat Sonnie Hermansson som installerat det elektriska, så han skulle komma på Onsdag, lungt tänkte jag då är det ju en HEL dag innan vi skall vara på Kinnkulle, det började bli lite nervöst! Nu var det inte Sonnies fel att det var strul med det elektriska, vi har ju tidigare lyckats tömma en brandsläckare i bilen och i släckarvätskan var det en saltlösning istället för glykol, denna saltlösning har inte varit snäll mot elkomponenterna. 
Onsdag kl 12:00 Sonnie har bytt ut några kretskort och omprogrammerat en del funktioner, allt fungerar igen underbart! Så nu var det till att lasta och styra mot Kinnekulle. Race Weekend började redan på Torsdagen med tre fria träningar i strålande solsken! Vilket var skönt när man skall sätta upp depå tält och göra iordning allt inför helgens balettuppvisning. Tv 4 Skaraborg var där på Torsdagen och gjorde ett repotage om mig och bilen, som sändes vid tre olika tillfällen på Fredagen. Det var kul så nu har jag och alla sponsorerna fått synas i tv! Fredag så var det dags för tidsträning vilket gick hyfsat trots massor av understyrning, detta resulterade i sjunde kvaltid innför Lördagens tävling. På Lördag morgon sken fortfarande solen på oss och det var dags att kvala för Söndagens Race, det slutade med en åttonde kvalplats efter mycket understyrning även då. Det var hela tiden mycket folk framme i depån både publik och medtävlare som var intresserade och nyfikna, det är trevligt. Bland annat så var Elisabeth Öhman och Claes Jaurelius hos mig och gjorde ett repotage som kommer i Astra Tech:s kundtidning i höst. (Väldigt Trevliga!) Tävlingarna började kl 13:00 så gjorde även regnet tyvärr, vad skulle man ha för lufttryck nu då ska man koppla loss krängningshämmaren helt, ja nu var det många frågetecken som hängde i luften. Det blev många som åkte av, jag var en av dom tyvärr. Men min bil klarade sig bättre än många andras och jag blev aldrig stående. Så i Lördagen tävling blev jag åtta trots lite piruetter som publik och funktionärer verkade uppskatta! Söndagens Race var ganska likt Lördagens förutom då jag efter en del onödig balettuppvisnig hamnade på sista plats. När det var fem sex varv kvar då började jag att få upp tempot tack vare att det började torka upp och att jag bytte körstil. Aggressivare körstil gjorde susen, bromsa tidigare och mera gas tidigare in i kurvan. Så på dom fem sista varven satte jag tävlingens femte bästa varvtid, det kändes bra! Tyvärr hade vi inte hunnit väga av bilen och justerat dom nya stötdämparna. Så med dom förutsättningar som rådde så får jag försöka vara nöjd. Utvecklingen går framåt nu har det blivit ramp till resturangen, mycket bra! (se bifogad bild)

Nu ser vi fram emot nästa tävling på Mantorp Park den 9-10 Augusti.

Med En Racelig Hälsning!


. 030504 .

Nu har jag äntligen haft min premiär i banracing!

Jag ska försöka summera detta så kortfattat som möjligt, vilket är väldigt svårt!

Efter en helg med så otroligt många intryck och nytt att lära sig. Vi åkte till Kinnekulle på fredagen den 2/5 för att träna och besiktiga bilen, vilket gick smärtfritt förutom att vi missade ett par träningstider. Det var första lektionen, kolla inte på dina medtävlande i depån och invänta på att dom ska åka upp till träningen! Nej man ska alltid hålla reda på tider själv, så slipper man missa värdefulla träningar.

På lördagen så öppnade himlen sig och regnet öste ner på oss! Detta gjorde det hela lite mer spännande, för det var otroligt halt. Så på första tids kvalet satte jag femte bästa tid, vilket jag får vara jättenöjd med.

Andra tidskvalet så lyckades jag att sätta tredje bästa tid 0,9 sec efter kvalettan i detta hala väglag, det var otroligt kul. Klockan 15,15 så var det då dags för min första banracing tävling!

Från en femte startplats så körde jag upp mig till en tredjeplats detta var ju jättekul ända tills jag var lite för het på gasen och fick ett jättesläpp i kvarnkurvan och hamnade ute i gräset där jag inte kom loss själv vilket innebar att jag blev utesluten ur racet, tyvärr!

Så slutade den dagen, men både bilen och jag klarade oss utan några skador så jag såg fram emot söndagens race på en tredje startposition.

På söndagen så lyste solen på oss, det var skönt med lite uppehåll efter allt regn på lördagen. Vi startade dagen med en 10 minuters uppvärmning på förmiddagen som kändes OK.

Huvudracet startade ca:kl 13,00 då hade vi släppt ur ytterliggare lite mer luft ur däcken, vilket skulle visa sig vara ett misstag. Så ifrån tredjeplats så blev det till slut en åttonde plats.

Men nu kom jag ju i mål i alla fall det var huvudmålet med första tävlingshelgen!

Bilen och dess anpassningar har fungerat otroligt bra, det finns ju betydligt mindre avancerade bilar som inte har fungerat som tänkt i sina premiärer!

Mellan kval och race så vistades vi i ett tält som vi hyrt av Skara Tält där hade vi värme, kaffe, kokt korv och en go stämning dit kom kompisar, sponsorer, tidningsreportrar, medtävlande och folk som var nyfikna på besök.

Det var väldigt många som var framme och tittade på bilen, dom tyckte att det var fantastiskt att det fungerar så bra.

Det är jättekul när folk uppskattar det arbete vi har lagt ner på detta projekt!

Inför nästa race så är det gäller det att träna och lära sig att justera bilen. Totalt sett är jag jättenöjd med min första banracinghelg, ser redan fram emot nästa race!

Stort tack till alla som har hjälpt till!!!
Med en vänlig hälsning Johan Svensson


. 030418 .
Varför ska du sponsra Johan Svensson?
Ladda ner sponsringsbrev »




. 030329 .
Lördag den 29 Mars var vi på Kinnekulle Ring och testade för första gången i år, vilket gav mersmak!



. 030304 - 030306 .
Har i veckan 4-6 mars varit i Göteborg och jobbat för Permobil Autotech AB:s räkning. På Leva & Fungera en mässa och mötesplats med fokus på funktionshindrade och äldre. Vi var där och visade Permobil autotechs program av handikappanpassade bilar.



. 030301 .
JTS Racing webb lanseras.